Grywalizacja – gdy biznes i rozrywka idą w parze

Joanna Hampel, Dyrektor Sprzedaży w Eniro Polska

Głównym założeniem grywalizacji jest fakt, że ludzie lubią mechanizm gry, czyli zabawę i nagrody. Firmy dostrzegły w tym potencjał i zaczynają wykorzystywać mechanizmy z gier do zwiększania swojej skuteczności biznesowej. Bazując na elementach wirtualnej rzeczywistości i systemie pozytywnych wzmocnień w postaci punktów i nagród, organizacje angażują, motywują oraz rozwijają pożądane u pracowników kompetencje. Grywalizacja jest uznawana za jeden z najciekawszych i coraz bardziej liczących się trendów rynkowych najbliższych lat.

Firmy z ciekawością analizują możliwości wynikające z zastosowania mechanizmów z gier do zwiększania swojej konkurencyjności i efektywności. Część z nich, idzie o krok dalej i inwestuje środki w realizację projektów opartych na grywalizacji, aby stworzyć przydatne menedżerom narzędzia do zarządzania.

Eniro Polska, dostawca rozwiązań marketingu internetowego jako jedna z niewielu firm w Polsce, wdrożyła i realizuje od kilku miesięcy kompleksowy projekt grywalizacyjny, wspierający wzrost kompetencji i efektywności konsultantów sprzedaży. Bazując na grywalizacji, czyli wykorzystaniu mechanizmów z gier do budowania motywacji i aktywizowania pracowników, firma pozyskała nowe rozwiązanie, które wspiera procesy biznesowe i działania employer branding.

W projekcie uczestniczy cała, 400-osobowa organizacja, składająca się z Telesprzedaży oraz Sprzedaży Bezpośredniej. Pracownicy Działu Sprzedaży w Eniro Polska doradzają polskim przedsiębiorcom w zakresie marketingu internetowego. Ich wiedza na temat nowoczesnych rozwiązań z zakresu reklamy online, SEO czy innych narzędzi musi być regularnie utrwalana i poszerzana. Firma myśląc o skutecznym rozwoju kompetencji pracowników, na bieżąco poszukuje ciekawych i nowych metod, które mogą wesprzeć proces szkoleń i rekrutacji. Szczególnie inwestuje w pomysły, które pozwalają digitalizować wewnętrzne procesy. Grywalizacja w nowoczesny sposób łączy codzienne obowiązki z edukacją i rozrywką. Wyznacza również jasno określone cele, których zdobycie jest dla pracowników wyzwaniem pozwalającym zdobywać wiedzę i umiejętności kluczowe dla organizacji.

Grywalizacja polega na wprowadzaniu do codziennej pracy mechanizmów znanych z gier takich jak zadania, wyzwania, zdobywanie punktów czy gromadzenie odznak lub wirtualnej waluty. Od grudnia 2016 r. zespół sprzedażowy Eniro Polska rozpracowywał tajemnice miasta NI York Salescity, w którym podejrzany przedsiębiorca Krystian Cień próbował wprowadzić monopol i usuwał konkurencję z rynku. Uczestnicy grywalizacji wcielali się w rolę dziennikarza śledczego, który stopniowo odsłaniał kulisy intrygi, doprowadzając do uzdrowienia sytuacji w mieście. Fabule towarzyszyły liczne misje edukacyjne oraz wyzwania sprzedażowe, za które można było zebrać punkty doświadczenia oraz tzw. „bitsy” czyli wirtualne pieniądze. Zarówno punkty, jak i „bitsy” pozwalały na zdobycie nagród – a tych było ponad 1000!

Anna Strutyńska, Dyrektor HR w Eniro Polska
Anna Strutyńska, Dyrektor HR w Eniro Polska

Grywalizacja pozwoliła nam zintegrować w jednym miejscu wiele istniejących wcześniej aktywności motywujących i edukujących Dział Sprzedaży, takich jak rankingi, konkursy, szkolenia produktowe czy sprzedażowe. Pozytywnie zaskoczyła nas frekwencja – aż 97% uczestników zalogowało się do systemu, a blisko 50% ukończyło wszystkie misje i wyzwania. Grywalizacja przełożyła się na wzrost kompetencji cyfrowych, które teraz potwierdzamy wewnętrznym programem certyfikacji. – mówi Anna Strutyńska, Dyrektor HR w Eniro Polska. Dodatkowym aspektem jest też wzrost zaangażowania i entuzjazmu. Osoby biorące aktywny udział w NI York Salescity chwaliły zarówno atrakcyjność tej formy edukacji, jak i możliwość zdobycia różnych nagród. Pojawiały się, charakterystyczne dla gier, zachowania i emocje. W jednym z regionów skrócono nawet codzienne spotkanie sprzedaży, aby zdążyć na otwarcie sklepu z nagrodami. – dodaje Anna Strutyńska.

Projekt został bardzo dobrze przyjęty przez menedżerów sprzedaży, którzy otrzymali dodatkowe narzędzie do motywowania zespołów.

Joanna Hampel, Dyrektor Sprzedaży w Eniro Polska
Joanna Hampel, Dyrektor Sprzedaży w Eniro Polska

Jesteśmy jedną z niewielu firm, które zdecydowały się na wdrożenie tak dużego projektu grywalizacyjnego dedykowanego wyłącznie sprzedaży. W firmie, która opiera swój biznes na codziennej sprzedaży wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, które zachęcają do systematycznej pracy i stałego wzrostu kompetencji jest niezwykle istotne. W ostatnim czasie znacząco poszerzyliśmy ofertę dla biznesu (m.in. SEO, NETskaner), dlatego w grywalizacji położyliśmy nacisk na umiejętność oferowania pełnego portfolio produktów. Dodatkowym celem biznesowym w 2017 roku jest wzrost sprzedaży do nowych klientów, którzy jak wiadomo są podstawą rozwoju każdej firmy. W tym roku, m.in. dzięki grywalizacji, uda się ten wzrost osiągnąć. – mówi Joanna Hampel, Dyrektor Sprzedaży w Eniro Polska.

Obecnie Eniro Polska kontynuuje projekt w nowej odsłonie – tym razem sportowej. W „Mistrzostwach Eniro” (bo tak nazywa się druga edycja grywalizacji) ponownie bierze udział cała organizacja sprzedażowa, a rywalizacja odbywa się zarówno na poziomie grupowym jak i indywidualnym. Dostawcą rozwiązań grywalizacyjnych dla Eniro Polska jest firma Gamfi.

Grywalizacja jest jednym z najciekawszych konceptów łączących biznes i edukację, który pojawił się niedawno na polskim rynku i budzi coraz większe zainteresowanie firm. Zastosowanie rozwiązań opartych na grywalizacji, pozytywnie wpływa na rozwój organizacji, zwiększa motywacje i zaangażowanie pracowników. Pozyskanie i utrzymanie dobrego zespołu jest coraz większym wyzwaniem dla wielu organizacji, dlatego firmy myślące proaktywnie, sięgają po niestandardowe rozwiązania – takie jak grywalizacja.