Poczta Polska wystartuje w konkursie na operatora wyznaczonego

0

CEO Magazyn Polska

Zwycięzca konkursu ogłoszonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej od początku 2016 r. będzie świadczył powszechne usługi pocztowe. We wszystkich państwach UE zadania te wykonują firmy całkowicie lub częściowo państwowe. Jak przekonuje Poczta Polska, cena nie powinna być głównym czynnikiem rozstrzygającym w postępowaniu na operatora wyznaczonego usług pocztowych.

‒ Tylko Poczta Polska spełnia wszystkie kryteria związane z wykonywaniem tej usługi. Jesteśmy firmą, która ma największe doświadczenie w tym zakresie, dysponujemy siecią ponad 7,5 tys. placówek, mamy WER-y, czyli węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, mamy odpowiednią liczbę listonoszy, osób w placówkach i mamy również doświadczenie w realizacji tego typu zadań – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Urząd Komunikacji Elektronicznej musi przeprowadzić konkurs na operatora wyznaczonego zgodnie z wymogami procesu liberalizacji rynku usług pocztowych. Zwycięzca będzie przez 10 lat świadczył powszechne usługi pocztowe, czyli dostarczał listy do 2 kg, paczki do 10 kg (20 kg dla przesyłek z zagranicy) oraz przesyłki dla niewidomych.

Do końca 2015 r. zadania te realizuje Poczta Polska. Jóźkowiak uważa, że wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny może prowadzić do pogorszenia jakości usług i tym samym zaszkodzić Polakom.

‒ Cena nigdy nie powinna być kryterium rozstrzygającym. W tej sprawie wypowiadała się również Unia Europejska, sugerując, aby elementy jakości odgrywały coraz większą rolę – podkreśla Jóźkowiak. Dodaje: ‒ Każdy z nas, robiąc również zakupy w sklepach, zwraca uwagę na cenę, ale zawsze powinna ona być w relacji do jakości. A takiej jakości i bezpieczeństwa obrotu, jakie my gwarantujemy, nie gwarantuje nikt inny na polskim rynku.

Dodaje, że prywatni operatorzy pocztowi mają niższe koszty m.in. ze względu na formę zatrudnienia. Poczta Polska zatrudnia pracowników, w tym ok. 25 tys. samych listonoszy, na umowy o pracę, co daje im większe bezpieczeństwo finansowe i socjalne, choć dla spółki oznacza wyższe koszty. Dlatego, jak argumentuje Jóźkowiak, wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny usługi mógłby oznaczać nie tylko gorszą jakość, lecz także pogorszenie sytuacji zatrudnionych na tym rynku.

Czytaj również:  Komisja Europejska chce uprościć procedury ubiegania się o środki unijne. Pierwsze zmiany możliwe w przyszłym roku

We wszystkich krajach UE zadania operatora wyznaczonego wykonują obecnie spółki całkowicie lub częściowo państwowe, bo to one zwykle mogą zaoferować wyższą jakość i pewność usługi.