Rynek e-commerce to już ponad 5% wartości handlu detalicznego w Polsce

e-commerce

e-commerceHandel detaliczny w internecie jest bardzo stabilnie rozwijającym się kanałem sprzedaży rynku detalicznego w Polsce. Jak pokazują nasze prognozy, w tym roku jego wartość przekroczy 30 mld zł, a do końca dekady jeszcze się podwoi, jak pokazuje analiza PMR zaprezentowana w najnowszym raporcie „Handel internetowy w Polsce 2015. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2015-2020”.

Cały rynek detaliczny jest podzielony na wiele kanałów sprzedaży. Od sklepów wielkopowierzchniowych, po mniejsze sklepy (jak sklepy ogólnospożywcze czy specjalistyczne) po handel w kioskach czy na bazarach. W zasadzie wszystkie kanały przeżywają większe lub mniejsze problemy, a niektóre kanały w ostatnich latach całkowicie się zmieniły np. dyskonty. E-handel jest tym kanałem na rynku detalicznym, który notuje stabilną dynamikę wzrostu, niezależnie od sytuacji na całym rynku. Choć ostatnie lata przyniosły deflację, czy inne turbulencje, to kanał internetowy cały czas wzrastał w tempie dwucyfrowym.

Co więcej, Polski e-rynek jest wciąż we wstępnej fazie wzrostu. Choć z roku na rok staje się także rynkiem bardziej dojrzałym, co już widać w wysokim nasyceniu tego kanału w niektórych sektorach handlu detalicznego – np. w segmencie RTV, AGD i elektroniki użytkowej. Z drugiej strony są segmenty, jak handel spożywczy, handel produktami dla dzieci, czy DIY, które wciąż cechują się bardzo wczesną fazą rozwoju (pierwszy wspomniany), czy wysokim rozdrobnieniem (pozostałe dwa).

Wartość i dynamika internetowej sprzedaży detalicznej w Polsce 2011-2015

Zmiany w zakresie technologii informatycznej oraz przyzwyczajeń konsumentów sprawiają, że z roku na rok rośnie liczba osób stale korzystających z internetu i dokonujących zakupów w tym kanale sprzedaży. Powszechnym staje się dostęp do taniego, szybkiego internetu w gospodarstwach domowych czy w smartfonach, co pokazują np. statystyki GUS.

Dodatkowo, nie tylko wygoda, ale wciąż różnice cenowe są kluczowymi czynnikami wpływającymi na popularność rynku e-commerce. Co więcej, wraz ze wzrostem strategii omnichannel, znaczenie kanałów zdalnego zakupu i obsługi klienta będzie rosło w całej gospodarce. Nowinki technologiczne oraz nowoczesne proklienckie podejście do serwisu, sprawiają, że e-zakupy stają się prostsze i wygodniejsze, nawet w przypadku zakupów wieloproduktowych.

Wzrost dynamiki w najbliższych latach będzie związany z dynamicznym rozwojem sklepów dużych graczy oraz ogólnie prognozowaną lepszą kondycją gospodarki. Jak pokazują nasze prognozy, do końca dekady wartość całego detalicznego e-handlu podwoi się i będzie bliska 10% udziałowi całego handlu detalicznego.

 

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. Handel internetowy w Polsce 2015.

Autor raportu: Jarosław Frontczak